Göm meny

Roger Larsson

Bakgrund

Roger Larsson föddes i Stockholm 1968. Han tog sin civilingenjörsexamen i Farkostteknik, med inriktning mot tillämpad strömningsfysik, år 1996 från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Sedan 1996 har han varit anställd vid Saab Aeronautics på avdelningen för Flygteknik och Vapen. På Saab har Roger Larsson jobbat med aerodynamisk modellering av stabilitets och styrningsegenskaper. Han påbörjade sina Doktorandstudier vid Linköpings Tekniska Högskola (LiTH) vid Linköpings Universitet (LiU) år 2007.

Forskning

Allt eftersom efterfrågan på stridsflygplan med mer avancerad manöverförmåga har ökat, så har fokuseringen på användningen av matematiska modeller ökat i syfte att förbättra designarbetet. Utvecklingen av system som används för att styra flygplan är till exempel beroende av modeller som kan simulera denna manöverförmåga. Därför är det viktigt att dessa modellers noggrannhet är så hög som möjligt för alla flygbara höjder och farter. Dagens nyutvecklade stridsflygplan påverkas i grunden av fysik som varierar mellan linjära och olinjära så väl som mellan stabila och instabila flygegenskaper som en effekt av behovet att kunna flyga avancerat från låg underljudsfart till hög överljudsfart. Min forskning kombinerar ämnet systemidentifiering, vilket behandlar konsten att bygga matematiska modeller av dynamiska system, med ämnet flygteknik för att hitta metoder för skattning av modellparametrar som beskriver förändringar av ett flygplans tillstånd. Dessa tillstånd, till exempel fart och rotation, kan sedan användas för att beskriva ett flygplans manöverförmåga. Här har ett utmanande problem med den mindre vanliga kombinationen olinjära och instabila system betraktats. Två aspekter har behandlats. Den första handlar om skattning av modellparametrar under pågående flygprov genom att utnyttja att parametrarna är olika känsliga för rörelser vid olika frekvenser. En befintlig metod har förbättrats, bland annat genom att införa så kallade instrumentvariabler vilka minskar inverkan av yttre störningar. Metoden används bland annat för att säkerställa att tillräckligt med information finns registrerade i provdata så att en acceptabel efteranalys kan genomföras. Den förbättrade metoden påvisar lovande resultat, men mer arbete krävs för att den ska bli mindre känslig för fel i provdata samt vid bortfall av provdata. Den andra aspekten rör skattning av modellparametrar efter det att ett flygprov har genomförts. För detta har fem metoder jämförts. Alla dessa kan användas för att skatta parametrar som beskriver ett flygplans tillståndsvariationer. Tre av metoderna baserar sig på olika varianter av den så kallade prediktionsfelsmetoden, vilket är en metod som jämför mätdata från ett prov med data från en modell som försöker återskapa provet. Den fjärde metoden är en kombinerad parameteroch tillståndsskattningsmetod i vilken man utnyttjar modellens struktur för att begränsa de parameterkombinationer som kan skattas. Den femte metoden är en tillståndsskattningsmetod där modellen har utökats med tillstånd som beskriver modellparametrarnas variationer. De extra tillstånden är konstgjorda och det finns inga verkliga variationer i dessa, men man kan utnyttja just detta för att skatta modellens parametrar. I stort ger den enklaste prediktionsfelsmetoden resultat som både är minst känsliga för data med störningar och för dåliga startgissningar för de studerade fallen. Alla metoder har utprovats på simulerade data där man känner de sanna parametrarna. Metoderna har även testats på riktiga flygprovdata.

Roger Larsson

Doktorand i reglerteknik

Telefon:
LiU: +46 13 281892
Saab: +46 73 4185668
E-post:
LiU: roglar_at_isy.liu.se
Saab: roger.gunnar.larsson_at_saabgroup.com
Adress:
Institutionen för Systemteknik
Linköpings Universitet
SE-581 83 Linköping
Besöksadress:
Campus Valla
Byggnad B
Rum 2A:538 (i A korridoren, på markplan mellan ingång 25 och 27)


Informationsansvarig: Roger Larsson
Senast uppdaterad: 2014-12-02